Cezayir Anıları (Hatıralar)

2 Şubat 2015Kişisel YazılarPrint This Article

Hayatında hiç yurtdışına çıkmamış ve yurtdışına çıkmaya çok özenen biri olarak hayatımda türkiye dışında bulunduğum ilk ülke olan Cezayir ülkesini gezdiğim gördüğüm kadarını anlatmaya karar verdim.Pasaportun ilk defa damgalanmasının ardından check-in için THY noktasına geldiğimde heyecanım biraz daha artmıştı. Israrla cam kenarı istemem ve uçakta kalan son cam kenarı yere denk gelmem güzel bir şanstı. Gitmeden google maps üzerinden baya incelemiştim geçeceğimiz noktaları. Önce Yunanistan üzerinden geçecektik sonra İtalya ardından Tunus ve son olarak Cezayir.

Cezayir UçakUçaktaki ekrandan filmleri kurcalamakla geçen ilk 15 dakikanın ardından gelen yemek servisi esnasında Yunan adalarının geçtiğimizi farkettim. Masmavi deniz ve kenarına kurulu şehirler... Aşağıdaki yel değirmenlerini dikkatlice izledikten sonra Yunanistanın birkaç şehrini aynı anda gördüm. çok değişik ve güzel görüntülerdi.

Daha sonra uçak akdenizde gitmeye başladı. Etrafta masmavi deniz dışında hiç bir şey olmaması biraz tuhaf hissettiriyordu açık olmak gerekirse. Biraz sonra camların buz tuttuğunu gördüğümde ise kalp atışlarım hızlı bir şekilde yolculuğa devam ettik. (şair uçaktan korktuğunu belirtmek istemiş ;) ) . Tunus tarafına geldiğimizde Afrika'nın kızıl topraklarını gördüm ilk. Aşağıda arap şehirleri vardı detaylıca incelemeye çalışıyordum her meraklı insan gibi. Stadyumlar yolların dizilişi gibi . Çok geçmeden uçağın inişe geçtiği anonsu geçti. Daha bir merakla cama diktim gözlerimi . İlk defa başka bir ülkenin toprağına ayak basmaya hazırlanıyordum. Uçağa binerken insanların ilk yurtdışı deneyimimin Cezayir olduklarını duyunca biraz ırım kırım etmeleri garip hissettirmişti. Kötü bir ülkeye mi geldim anlayamamıştım.
Uçak havaalanına indiğinde biraz garip geldi dışarısı. Oldukça eski , tozlu bir ülkeyle karşılaşmıştım . Havaalanında 2 tane fransız uçağı bir tane arap uçağı dışında herhangi bir uçak yoktu. Başkent ile ilgili ilk izlenimim bu şekilde oluştu.
Havaalanından çıktıktan sonra arabaya atladığımız gibi tekrardan etrafı izlemeye başladım. havaalanı kalabalık olmasa bile otoparkında baya çok araba bulunuyordu.
Cezayir DeveÇıkar çıkmaz karşıma develerle ilgili resimlerin bulunduğu yollar çıktı. Daha da ilerledikçe ilk izlenimim oluştu. Sanırım Türkiye biraz daha gelişmiş bir ülkeydi. Başkente hiç uğramadan direkt şirketin şantiyesi için başkente çok da uzak olmayan blida şehrinin boufarik ilçesine gittik. Boufarik ilçesinde dikkatimi çeken ilk şey tatlıcı ve kuruyemişçi dükkanlarıydı. Bir sürü tatlıcı dükkanı bulunuyordu şehirde. Sonra su almak için durduk. Dışarıda su içerken ekmek kokusu geldi. Yanda fırın mı var diye bakarken bir markete ekmeklerin geldiğini gördüm. Ekmeklerin tümü baget şeklindeydi. Fransız kültürünün etkilerini görmeye başlamıştım. Zira ülkede büyük bir kısım arapçanın yanında da ana dil gibi fransızça konuşabiliyordu. Fakat ingilizce konuşabilen insanlarla rastlaşma olasılığınız oldukça düşük bir ihtimal .
Cezayir DinarıCezayir plakaCezayir akdeniz iklimine sahip bir ülke olduğundan aralık sonunda gitmeme rağmen hiç üşümemiştim.

Ve ilk kez dışarı çıkma vakti gelmişti. Şantiyede çalışan abilerimle beraber başkent Algier (Cezayir) e doğru yola çıkmıştık. İlk gözlerimden biri plakalar oldu. Bizdeki gibi şehir kodu başta değil sondaydı. Örneğin bir plaka 12345 104 16 şeklinde olabiliyordu. Buradaki 16 şehir kodunu 04 yılı ve 1 de aracın tipini simgeliyordu. Cezayirde ilginç durumlardan biri de exchange olayıydı. Ülkede resmi kura göre 100$ 8000 Dinar gibi bir orana denk gelirken dışarıda bu oran 12500 Dinara denk geliyordu. İnsanlar genelde el altından bu işleri yapıyordu. Tabi ki ben de 12500 olanını seçtim :).

Cezayirde petrol çok ucuz olduğundan insanlar araba alma ve işlerine araba ile gitme konularında pek çekimser olmuyor. Öyle ki şehir içinden daha çok trafiği şehirler arası görebilirsiniz. Bildiğin 30-45 dakikalık yerlere bir buçuk saatte zor gidiyorsunuz. O derece kalabalık başkent etrafı. Zaten ülkenin %85 inin çöl olduğunu varsayarsak yerleşimlerin tümünün kuzey sahillerinde olması ve ulaşımın buralarda tıkanmasına anlam verebiliyorsunuz. Keza benzin istasyonları da oldukça bakımsız bir durumda idi. Türkiyedeki benzin istasyonları gibi lüks olmak yerine küçük bir ilçe bakkalı gibi halleri vardı. Cezayirde her tarafta Cezayir bayraklarını görmeniz mümkün. Türkiye'de şahsen bu kadarına alışık değildim. Bir de sanırım Afrika  Uluslar Kupası dolayısıyla başkentin her tarafında mobil operatörler ve Cezayir milli takımının reklamları bulunuyordu.
Başkente ilk geldiğimde ilginç bir görüntü ile karşılaştım. Başkent diğer yerler gibi değil de bir Fransız kenti izlenimindeydi. Ama biraz eski bir Fransız kenti. Şöyle ki Cezayirin en kalabalık caddesinde dolaşırken etraftaki binalar arap mimarisinden çok Fransız mimarisine sahip beyaz evlerdi. Ancak Panjurlar , pencerelerin önlerine çekilen kirlenmiş örtüler vb. güzelliği biraz törpülüyor gibiydi sanki.
Cezayirde her evin balkonunda camında çanaklar bulunuyordu. Duyduğum kadarıyla Fransız kanallarını izleyebilmek için böyle bir   şey yapıyorlardı. Apartmanlarda genelde dış görünüşe pek önem vermiyor olacaklar ki sırf çamaşır, klima ve örtülerle kapatmışlar bütün bir şehri.
Biraz gezdikten sonra yemek yemeye karar verdik. Orkun abi bizi çok methettiği ve harbiden de methettiği kadar güzel bir mekana gittik. Sonradan öğrendiğim kadarıyla ismi Restaurant Le Tyrolien . Genelde yabancıların tercih ettiği bu yer bir ocakbaşı kıvamında oldukça sıcak ve derinlerine kadar Fransız kültürünü işlemiş bir yerdi. Aşçı oldukça sıcakkanlı biriydi. Ayrıca yemekten önce ikram ettikleri mezelerin lezzeti oldukça iyiydi. Bir daha gidersem kesinlikle bir daha yemek yiyeceğim bir mekan olarak aklımda kaldı orası.
İkinci gün çıktığımızda da bir balık lokantasına gittik. Balık sevmeyen biri olmama rağmen burada bulunan sarımsak soslu (ismini hatırlayamadığım) balığın  tadı çok hoşuma gitmişti. Keza yemekten önce atıştırdığımız kalamarlarda öyle. Karidesi de hayatımda ilk kez tattım ve bir daha tatmamaya karar verdim .
Cezayirde insanların Türkiyeden gelen insanlara karşı oldukça sıcakkanlı olduklarını farkettim . Türkiyeden geldiğimi söylediğim zaman insanların ayrı bir ilgisi oluyordu. Bir başka akşam ise nargile içmek için merkezi bir kafesine gittik Cezayirin. Bu kafede oldukça güzel sandviçler bulunuyordu. Ayrıca Cezayir'in genç nüfusu ile ilgili de izlenim edinmenizi sağlayacak kadar genç insanların bulunduğu bir yerdi.

Cezayir ile ilgili bahsedilmesi gerekenlerden biri de başkentin bir çok noktasında görülebilen devasa Makam-ı Şehid (şehitler anıtı) . Cezayir kurtuluş savaşında hayatını kaybedenler adına yaptırılan bu eseri görmemeniz mümkün değil. Zaten şehrin en temiz ve güzel noktalarından biri bu alanda bulunuyor.
Cezayirde geçen 1 haftanın ardından tekrar yola koyulduk havaalanına doğru. Öncesinde 1 saat kadar başkentte aileme hediye bakındım. Objektif olmak gerekirse cezayirde sevdiklerinize hediye alabilmeniz baya zor bir durum. Zira bütün ana caddeyi teker teker dolaştım 2-3 parça dışında bir şey bulamadım cezayire özgü.
Fransız kültürünü derinden hisseden bu kentte tabi ki pastanelerin fransız tatlı-pastaları ile dolu olmaması mümkün olamaz :). Yolda atıştırmak için makaron ve ekler aldık. O sırada gözüme çarpan bir şey de insanların bir tepsi içinde gelen üzeri sarı bir şeyi bekleyip çıkar çıkmaz alıp yemeleri oldu. İsminin flan nature olduğunu öğrendiğim bu yiyecek halk arasında baya popülermiş.
Son olarak havalimanına geldiğim zaman check-in ve kontrol noktasında görevlilerin türkçe konuşmaya çalışmaları oldukça komik oluyordu. En son birinden ingilizce konuşmasını rica ederek cezayirdeki son saatlerimi tamamladım.
İlk yurtdışı deneyimimde yaşadıklarımı biraz anlatmaya çalıştım. İyi kötü farklı bir kültürü tanımak çok güzeldi. Bakalım hayat bize bir sonraki durak olarak nereyi gösterecek.
Cezayir Ender Ariç Cezayir Meydan

5076 Görüntülenme sayısı
  1. Yorum Icon
    2/4/2017 4:51:56 PM#1ayna

Çok güzel bir şekilde anlatmışsınız teşekkür ederim.

Yorumu Cevapla

BİR YORUM YAZIN

Bilgileriniz Güvende!E-Posta adresiniz ve diğer bilgileriniz kimseyle paylaşılmayacaktır.